Oamenii cresc, se dezvoltă constant, se reinventează mereu, iar dacă sunt provocați și dezvoltă o atitudine de antifragiliate, cu atât mai mult. Acest lucru înseamnă că oamenii își schimbă constant nevoile și este imperativ ca mediile profesionale în care se află să le ofere oportunitățile necesare de acoperire a acestor nevoi.

Chiar săptămâna aceasta încep un proces de lucru cu o echipă de management care își dorea implementarea potrivită a planificării strategice în organizație, însă la nivelul oamenilor s-a identificat și nevoia de creștere, de învățare, nevoia de reconectare la viziunea și misiunea organizației și am descoperit și o deconectare oameni – management.

Un impact ridicat în cultura organizațională a oricărei entități o au liderii acelei organizații. Nu e lucru ușor să fii lider. Există așteptări mari pentru că liderul e nevoie să-și asume responsabilități mari în ceea ce privește oamenii, dar și rezultatele.

Cum sunt liderii din organizație? Cum se raportează ei la oameni și cum se raportează la rezultate? Ce competențe au, cum se uită la eșec, cum motivează oamenii?… și aș mai avea cam 47 de întrebări de adăugat.

Dezvoltarea abilităților de leadership se dezvoltă în timp, intenționat, structurat și cu scop.

Și, mai ales cei care se află pentru prima dată în postura de a prelua o poziție de leadership este o provocare uriașă fără sprijin structurat.

O modalitate integrată de a furniza oportunități de dezvoltare liderilor din companii, este prin adoptarea unui program de Leadership Academy care să fie mulat și adaptat culturii organizaționale și nevoilor de creștere ale organizației.

Ce este o Academie de Leadership și de ce e utilă în companii

Este un program integrat, complex, care aduce instrumente, metode, abilități și atitudini către actuali sau viitori lideri care pot fi first-time managers, mid-managers sau executive managers.

Pe scurt, o Academie de Leadership asigură succesiunea, dezvoltă abilități specifice necesare straturilor de conducere și întărește o cultură organizațională sănătoasă. Iar o Academie de Leadership organizată și derulată intern are și avantajul de a adapta intervențiile de învățare la nevoile specifice ale companiei. Ce au nevoie să învețe viitorii lideri pentru a atinge obiectivele strategice ale companiei, pentru a contribui la viziunea acesteia?

Oamenii care intră în acest program, care poate dura de la 6 la 12 luni, sunt, de regulă, oameni selectați prin recomandarea managerului direct împreună cu echipa de HR printr-o serie de metode (eseu, interviu, probă practică, lucru în echipă etc.) și instrumente care să asigure o cohortă de lideri cu potențial maxim de dezvoltare.

Ce poate include o astfel de Academie?

  1. Individual Assessments – evaluări de personalitate, descoperirea punctelor tari și a zonelor în care e nevoie de creștere cu utilizarea de instrumente certificate agreate de organizație.

  2. Training. Sesiuni de formare special dedicate pe domenii de interes care să acopere nevoile participanților și ale companiei. Aceste sesiuni de training pot fi:- În zona HARD – abilități tehnice pe care e nevoie să le aibă viitorii lideri în portofoliu (ex. management financiar, project management, risk management, negociere etc.)- În zona SOFT – abilități interumane pe care liderii e nevoie să le folosească în interacțiunea cu echipa, alți lideri, stakeholderi și să gestioneze situații complexe ce apar (comunicare și influențare, prezență executivă, inteligență emoțională, gândire critică etc.).

  3. Coaching individual. Dacă partea de training vine cu informațiile și abilitățile practice testate în mediul sigur al sălii de training, coachingul vine să sprijine individul să aplice în mod adaptat cele învățate în situații din viața reală.

  4. Mentorat individual și de grup. Participanții sunt sprijiniți de un mentor, de regulă un lider cu grad mare de senioritate în companie care ghidează procesul de dezvoltare și învățare în armonie cu nevoile organizației, bazat pe exemple și cazuistică reală din interiorul companiei.

  5. Peer-coaching. Crearea de sisteme de buddy în care participanții, 2 câte 2 se sprijină reciproc în procesul de învățare.

  6. Comunitate de învățare. Sprijin pentru crearea de oportunități pentru participanți de a face schimb de experiență, de a prezenta colegilor concepte, idei, trenduri pe care să le supună dezbaterii și dezvoltării.

  7. Proiecte de inovare. În cadrul programului, participanții pot primi, ca sarcină individuală sau de echipă, rezolvarea unei provocări reale ale organizației pe care, la finalul programului să o prezinte managementului executiv pentru implementare.

  8. Meet the leaders. Evenimente de tipul conferință/networking în care participanții sunt expuși la ideile și experiența diferiților lideri din companie sau din exteriorul acesteia.

  9. Ieșiri din mediul de lucru. Organizarea de provocări în exteriorul companiei pentru a dezvolta și mai mult abilitățile de leadership. Pot fi ieșiri în natură cu provocări de echipă și inclusiv fizice atașate.

Ce e nevoie să iei în calcul pentru a organiza o AL cu impact ridicat

  1. Care sunt nevoile organizației în materie de leadership. Ce vrem să învețe liderii? La ce nivel e nevoie să facem această intervenție pentru a avea impact major? Care sunt rezultatele așteptate?

  2. Cine sunt oamenii din interiorul organizației care vor coordona acest proces logistic: selecție participanți, comunicare cu toate părțile implicate (participanți, senior lideri, mentori, furnizori externi etc.) monitorizare, evaluare etc.

  3. Cine sunt furnizorii tăi de învățare. De regulă se apelează la surse externe cum ar fi firmele de consultanță și training, dar, depinzând de nevoile viitorilor lideri și de abilitățile de livrare ale oamenilor din organizații, se poate organiza și cu resurse interne.

  4. Care sunt liderii seniori care sunt dispuși să sprijine prin mentorat participanții. Au nevoie de ghidaj în ceea ce înseamnă mentoratul? Au timp suficient la dispoziție să se pregătească și să susțină ședințele de mentorat?

  5. Care este sistemul de evaluare al participanților. Cât de des și cum evaluăm evoluția participanților? Cum știm cine e potrivit pe ce poziție de lider viitor? Cine face această evaluare?

La Crilia experiența ultimilor ani ne-a arătat că intervențiile punctuale de învățare au impact minim, mai ales dacă participantul revine într-un mediu în care nu este sprijinit să aplice abilitățile dezvoltate. Programele cu intervenții multiple, mai ales în zona de management și mai ales atunci când componenta umană are o importanță crescută, sunt cele care fac diferența.

De asemenea, un program integrat – organizat așa cum trebuie – este o experiență transformatoare care nu doar dezvoltă abilități, ci crește atitudini, mindset-uri din care viitorii lideri să gândească, să ia decizii și să acționeze.

 

 

Articol scris de

Crina Penteleychuk

Senior Trainer & Organisational Coach